Du kanske är en entreprenör, vd, försäljnings- eller marknadschef, som ska ta ditt företag till nästa nivå? Oavsett om du väljer att outsourca eller göra allt internt, finns det ett antal utmaningar du måste möta för att nå dina mål. Här är 10 förmågor du och ditt team måste sitta inne med för att skala upp och vinna större affärer!
1. Säljkompetens på högsta nivå
För några år sedan kom vi till en viktig insikt: Om vi ska kunna hjälpa B2B-företag att sälja bättre måste vi själva vara experter på försäljning. Men de flesta marknadsförare är rätt handfallna när det gäller avancerad B2B-försäljning och hur man ska vinna större affärer. Så, hur sannolikt är det då att samma marknadsförare ska kunna hjälpa säljkåren att generera intäkter?
2. Förståelse för känslomässiga drivkrafter
Vi människor drivs av våra känslor i våra val och handlingar. Vi styrs i stor utsträckning av vårt undermedvetna, den del av hjärnan som ser till att ditt hjärta slår mer än 100.000 gånger per dag. Så för att skapa fungerande kommunikation krävs en djup förståelse för våra inre drivkrafter och hur de påverkar oss. Hur stor förståelse för kundernas känslomässiga drivkrafter har du och ditt team? Förstår ni hur man påverkar dem?
3. Starkt ledarskap med helhetssyn
Sälj och marknad måste synka för att kunna nå resultat. Men idag jobbar många företag fortfarande i silos, där sälj och marknad har samma mål. Det leder ofta till dåliga resultat, intern frustration och felanvända resurser. Ett starkt och förändringsbenäget ledarskap är därför nödvändigt.
4. Ett varumärke i världsklass
Ditt rykte och ditt varumärke kan hänga på de allra minsta detaljerna. Det är till exempel ingen slump att alla McDonald’s-restauranger ser likadana ut, eller att McKinsey kommunicerar på det sätt de gör. Utmaningen för många B2B-företag ligger i att ladda varumärket med rätt kombination av värden – och att kommunicera dem konsekvent i alla kanaler.
5. Content av högsta kvalitet
Det finns alldeles för mycket dålig content där ute, från företag som försöker positionera sig som experter men som bara devalverar sin image. Se till att fylla era kanaler med innehåll som förmedlar värde och som når fram till era kunder känslomässigt och intellektuellt.
6. Förstå och dra nytta av sociala medier
För många branscher är LinkedIn definitivt det mest effektiva sociala mediet. Men många marknadsförare vet inte hur man skapar riktigt bra LinkedIn-profiler åt sina säljkårer. Beroende på vilka målgrupper ni vänder er till kan självklart Twitter, Facebook eller Instagram vara de viktigaste kanalerna. Men frågan ni måste ställa er är densamma: får ni verkligen ut max av de sociala medierna?
7. Film som underhåller och utbildar
Bra film väcker känslor, underhåller, utbildar och påverkar beteenden. Film borde därför vara en självklar del av varje marknads- och säljavdelnings verktygslåda. Ändå finns det fortfarande många företag som inte mäktar med att ta fram film som bygger varumärket och skapar leads åt säljarna.
8. Kreativ design
Kreativ design med hög kvalitet är ett utmärkt sätt att bygga ert varumärke, när det skapar försäljning och underbygger er position som experter. Offerter, presentationer, rapporter, infographics, animationer, webb, direktmarknadsföring och mässor – allt är beroende av en konsekvent och kreativ design.
9. En målmedveten kanalstrategi
Att du når dina målgrupper på ett effektivt sätt med rätt budskap är ett viktigt steg på vägen mot att vinna större affärer smartare. Det är helt grundläggande att du förstår hur ni bäst når de beslutsfattare och influencers som utgör de 1 000 viktigaste personerna inom era målgrupper – era topp 1 000. Många företag är alldeles för slumpmässiga när de väljer ut de man kommunicerar med och missar därför att påverka de viktigaste individerna.
10. Datainsamling och analys
Att förstå vilka marknadsföringsinsatser som faktiskt genererar intäkter och vinster är ofta en utmaning. Kompetensen och förmågan att analysera rätt mätdata kommer hjälpa er att fatta bättre beslut och att effektivisera er marknadsföring.