I B2B-världen är personerna som drar in de största affärerna hjältar. Det är inte så konstigt. Bland världens största B2B-företag kommer nämligen så mycket som 80% av vinsten från så lite som 1% av kundbasen, eller färre än 100 kunder. Och en stor andel av de 80 procenten kommer från just megadeals.

Megadeals – länge en väl bevarad hemlighet

Det här pratar inte alla öppet om eftersom investerare skulle kunna se det som en risk. Fast tänk om framgången hos dagens största bolag faktiskt hänger ihop med deras förmåga att bemästra och vinna en megadeal? Det finns en anledning till att de som är allra bäst på megadeals i världen har årliga kompensationspaket som överskrider 1 miljon USD. Men hur gör de egentligen? Fram till nyligen var det en obesvarad fråga.

Boken #Megadeals

Efter tre års studier, djupintervjuer med över 60 representanter för mer än 100 Fortune 500-bolag och research för att sammanställa metodiken bakom verklighetens megadeals (affärer på mellan 10 miljoner och 15 miljarder USD) kunde Johan Åberg och Christopher Engman 2019 lansera sin bok #Megadeals.

Metodiken

Boken beskriver de 5 hörnstenarna i en framgångsrik megadeal och ritar upp kartan över de komplexa relationer och aktiviteter som omger den. Här beskrivs en säljmetodik i absolut framkant som inte bara går att applicera på megadeals utan som passar all komplex försäljning inom B2B. Här kombineras account-based marketing med storskalig social selling på ett sätt som kan transformera hur alla sälj- och marknadsteam jobbar inom B2B.

#Megadeals är helt enkelt ett kraftfullt recept på hur du vinner större affärer och får långsiktig framgång inom B2B.

Köp boken

Du köper den tryckta boken #Megadeals här.

Se en film

Se en 20 minuters presentationsfilm som summerar insikterna från boken här.