Bygg dina budskap på kundens utmaningar
När du bara pratar om hur bra du själv är uppfattas du som krängig. Vi kallar det för att kommunicera inifrån-ut. Om du istället bygger dina budskap på kundens utmaningar och problem och kommunicerar utifrån-in bygger det förtroende.
Rätt budskap transformerar och enar er
Rätt budskap kan helt transformera din organisations sälj och marknadsföring, affärsutveckling och leverans. Budskapsarkitekturen enar er nämligen internt kring vilka budskap ni ska använda beroende på var i köpresan kunden befinner sig. Varför det? Jo, budskapsarkitekturen är uppbyggd som en omvänd köpprocess.
Metodiken är hämtad från den forskningsbaserade boken #Megadeals som Next States vd och grundare Johan Åberg skrivit tillsammans med Christopher Engman. Boken #Megadeals hittar du i digital form här och som tryckt bok här.
3 frågor att workshoppa kring
Det första steget för att lyckas med dina budskap är att på riktigt förstå inte vad du säljer, utan vad – och varför – kunden köper. Samla ditt säljteam och ditt marknadsteam. Workshoppa och enas kring de här frågorna:
- Vilka emotionella smärtor är det ni hjälper era kunder att undvika?
- Vilka rationella problem hjälper ni kunden att lösa?
- Skulle ni kunna lösa andra, viktigare problem som har högre värde för era kunder än de ni löser idag?
Med svar på de här frågorna och en enad budskapsarkitektur kommer ni att bli bättre på att jobba som ett team.