VEM: Philip Gozzi, 40 år
FÖRETAG: Stella Sales AB, utbildar och coachar i att öka försäljningen med Linkedin tillsammans med Tomas Wesander
STARTÅR: 2015
FAMILJ: Fru, två barn
FRITID: Hus i Alperna, skidor på vintern och vandring på sommaren
MEDLEM I INNER CIRCLE: 2018-2019
KONKRET RESULTAT: Ökat omsättningen från tre miljoner till nära tio miljoner på fyra år

Skapade program på abonnemang

Stjärnsäljarpodden är det nog få entreprenörer som inte känner till. Philip Gozzi och kompanjonen Tomas Wesander driver podden med samma namn, men den huvudsakliga verksamheten är en community för 130 entreprenörer och företagsledare som vill driva sin försäljning med Linkedin. Men vi tar det från början.
Philip och Tomas var båda drivna försäljare på bolaget där de jobbade. 2015 kände de att det var dags att göra något annat och insåg att det de kunde var något som hade ett värde för andra. De började med säljcoachning och utbildning av säljorganisationer i företag.
— I början fick vi kämpa hårt för att få det att gå runt, berättar Philip.
— För att tjäna mer pengar måste vi hålla fler utbildningar, det vill säga jobba hårdare.

Stenhård konkurrens

Konkurrensen i branschen är stenhård men Philip och Tomas vann sina kunder bland dem som redan hade förtroende för dem.
— Vår affärsmodell var dock inte skalbar, vi var spretiga, hade svårt med leadsgenerering och lyckades inte attrahera nya kunder i den takt vi ville.
När de mötte Johan Åberg och hoppade på åttaveckorsprogrammet var de sugna på att göra något liknande. De utvecklade ett tioveckorsprogram, Stjärnsäljaren, och affärerna tog sig:
— Det var ett program och inte en enstaka utbildning som tidigare vilket var positivt, säger Philip. Vi fick in hyfsat många kunder bland våra befintliga kontakter, upptäckte onlineutbildning och ökade omsättningen. Men vi hade fortfarande problem med leadsgenereringen och hade inget fortsättningsprogram då de tio veckorna var slut.
Philip och Tomas gick med i Inner Circle som då var ganska nytt.
— Johan coachade oss till att nischa oss till social selling på Linkedin, hjälpte oss att sätta leadstratten med ett instegserbjudande och vidare till nästa steg. Nu lyckades vi konvertera, 2019 var vi unika med erbjudandet och folk var nyfikna men visste inte hur de skulle göra. Från tioveckorsprogrammet med bred profil gick vi till ett ettårsprogram, nischat på Linkedin.

Nischning och abonnemang gav vändningen

Med ett nischat erbjudande, en långsiktig abonnemangsmodell och skalbarheten på plats kom vändningen:
— Från 2019 har omsättningen ökat med 6,7 miljoner kronor. Vår skalbarhet är obegränsad, vi kan leverera varifrån som helst eftersom vi är online, arbetsinsatsen är mer behaglig och vi är tryggare ekonomiskt.
Philip, Tomas och ytterligare tre anställda sköter communityn med utbildning och individuell coachning.
— Att sälja är som träning, man kan inte sluta om man vill fortsätta må bra, berättar Philip.

Viktigt att orka hålla ut

Det stora värdet med Inner Circle var hjälpen med paketeringen och leadsgenereringen de fick från Johan, menar Philip.
— Det blir en dynamik i gruppen också, man vill ju inte vara sämst!, säger han med ett skratt och lägger till:
— Det viktiga är att börja göra rätt saker idag, testa vägen framåt, orka hålla i över tid och inte uppfinna en massa hjul.
Rådet han skulle ge sig själv som nystartad företagare då?
— Våga ta hjälp, tveka inte att sälja skinnet innan du skjuter björnen och ta kunddialogen för att sedan paketera lösningen.