VEM: Peter Malmberg, 59 år
FÖRETAG: Decision by Heart, bygger webbplatser och e-handelslösningar i WordPress
STARTÅR: 2016
FAMILJ: Sambo, två vuxna barn
FRITID: Taekwondo, har drivit kampsportklubben Samurang FC i Karlstad sedan 1985
MEDLEM I INNER CIRCLE: 2021-2022
KONKRET RESULTAT: Gått från 100 000 kr i resultat till 1 786 000

Satte målet att nå en miljon

Peter Malmberg har varvat egenföretagande med anställningar genom sin yrkeskarriär. Innan han startade Decision by Heart var han anställd som Key Account Manager på ett IT-bolag. Jobbet tog han efter att ha drivit ett PC-återförsäljningsföretag i ett nätverk som börsintroducerades. Han var näst största aktieägare men bolaget gick så småningom i konkurs och det som hade kunnat leda till ekonomiskt oberoende slutade i praktiskt taget noll.

— Pengar har aldrig varit min drivkraft, säger Peter helt bekymmerslöst om det som för många kunde ha lett till livslång bitterhet.
— Jag drivs av att bygga upp något.
Efter att ha drivit Decision by Heart i två år kände han att han behövde en injektion:
— Jag visste egentligen vad jag skulle göra men behövde någon som höll mig ansvarig.
Han följde Johan Åberg på Linkedin och hoppade på ett åtta veckor långt utbildningsprogram som Next State arrangerade på den här tiden. Programmet ledde till att han tog steget in i Inner Circle några år senare.
— Jag har aldrig gått med förlust men det är tungt att driva in ett webbprojekt, jobba hårt med leveransen och samtidigt sälja in nästa projekt hela tiden.
— 2020 satte vi målet att nå ett resultat på en miljon och det gjorde vi 2022. Då firade vi med den champagne som jag fått av Johan för att dricka när målet var nått. Det kändes bra!

Personligt engagemang och handfasta råd

Det han uppskattade mest med Inner Circle var det personliga engagemanget:
— Johan kom med handfasta råd om exakt vad jag skulle göra. När jag tyckte att jag gjorde ett riktigt bra jobb med att adda 100 kontakter på Linkedin i veckan sa han “Adda 100 om dagen!”.
Det som skapat mest resultat för Peter i säljmöten är att hitta kundens svaga punkt, smärtan, och stanna där.
— Att inte släppa taget ger mig så mycket mer information om hur vi bäst kan lösa deras problem och skapa webbsajter som verkligen svarar mot vad de vill uppnå, säger han och lägger till:
— I vår affärsidé ingår också att vi inte släpper kunden när sajten är lanserad vilket många andra webbyråer gör.

Höjda priser och större projekt

— Idag känns arbetssituationen lugnare och vi har nått en helt annan nivå på de projekt vi gör. Vi har inriktat oss på rätt typ av kunder och rätt typ av projekt och håller en mycket högre kvalitetsnivå. Vi har höjt timpriserna i två omgångar utan att tappa kunder.
De flesta kunder kommer numera via rekommendation men att vara synlig på Linkedin hjälpte till att landa större affärer än tidigare.
— Det svåra är att bestämma sig för ett fåtal saker man bedömer ska ge ett resultat och hålla sig till dem. Jag har lätt för att springa på nya idéer hela tiden. I Inner Circle hade jag nätverket att förklara mig inför om jag inte höll de löften jag avgett.
— Utbytet av idéer och råd inom gruppen var viktigt, menar Peter.
Om han fick ge sig själv ett råd som nystartad företagare?
— Jobba på och jobba väl så kommer pengarna. Och casha in åtminstone en del av kapitalet när du kan, utan att äventyra verksamheten.