VEM: Gustaf Waesterberg, 49 år
FÖRETAG: Waesterberg Photography, frilansfotograf som hjälper företag med bättre bilder
STARTÅR: 2001
FAMILJ: Fru och två barn
FRITID: Engagerad i Sjöscouterna, seglar, tränar taekwondo och sover gärna utomhus
GICK MED I INNER CIRCLE: 2022
KONKRET RESULTAT: Har en takt på dubbel omsättning jämfört med tidigare

Vände underskott med nya kunder

Gustaf Waesterberg är kocken som jobbade på finkrog och en dag sa upp sig för att bli fotograf. Utan att ens veta hur en kamera fungerar. Vägen dit blev med andra ord allt annat än rak.
— Chefen blev galen men jag var helt säker.
Efter en ettårig grundkurs i fotografering lyckades han bli assistent till fotografen Walter Hirsch.
— Då förstod jag hur lite jag kunde… efter ett år i mörkrummet, det här var innan digitalkameran gjorde entré, fick jag en kopia godkänd.
Efter en masterkurs och två år i Barcelona återvände Gustaf till Sverige, startade företaget och ägnade sig åt modefotografering. Det rullade på.
— Som fotograf går man traditionellt runt till reklambyråer och magasin och visar sin portfolio, sedan är man i händerna på någon annan. Jag var ständigt frustrerad över att inte tjäna tillräckligt med pengar och kände mig maktlös för jag visste inte hur jag skulle komma vidare. Samtidigt hade jag investerat så mycket tid och energi i bolaget att jag inte ville ge upp. Jag visste hur man fotograferar, men inte hur man gör affärer.

Underskott efter pandemin

Det som fick Gustaf att agera var pandemin som gjorde att han hade ett underskott på 250 000 kronor i bolaget.
— Jag lyckades inte vända den förlusten, jag kände mig uttråkad och tyckte inte att jag gjorde något viktigt och meningsfullt.

Efter ett år i Inner Circle summerar han:
— 40 procent av kunderna är nya och de har skapat ett värde på 500 000 kronor.
— Samtidigt har marknaden för fotografer krympt ännu mer. I nuvarande konjunktur jobbar även välkända och etablerade fotografer extra med annat för att hålla sig flytande medan jag har höjt priserna och har en takt mot dubbel omsättning än innan jag började i Inner Circle. För mig är det en ren plusaffär att vara med.
“Game changer” för Gustaf var att nischa sig mot en kundgrupp som få fotografer vänder sig till:
— Personer med höga poster inom finans, bank och fastighet tjänar mycket pengar men är inte de glassigaste. Däremot spelar det stor roll för dem och deras företag hur de framställer sig.

“I princip alla konverterar”

Han använder Linkedin som huvudsaklig kanal:
— Jag hade lagt ut tre inlägg på Linkedin i mitt liv när jag började adda kontakter i min målgrupp. Jag har provat flera olika sätt att konvertera men ju mer jag “sålde”, desto sämre gick det. Idag skapar jag kontakt, väntar i 2-3 veckor innan jag skriver ett meddelande: “Hej X, trevligt med kontakt. Jag hoppas kunna inspirera och underhålla med mina inlägg om professionell porträttfotografi. Vi ses i flödet!”
Jag föreslår ett kort digitalt inledningsmöte till dem som hör av sig, gör en behovsanalys där jag tar kommandot för att säkerställa att jag kan hjälpa dem. I princip alla konverterar till kund efter det mötet.
— Jag förbereder mig noga, är påläst på kunden och skriver säljmanus för varje möte.

För Gustaf har arbetet med metoderna i Inner Circle inneburit att han har jämnare likviditet, tjänar mer pengar, är mer bokad och har skapat en pipeline framåt.
— Det som varit mest transformerande är just säljarbetet, att skapa leads och konvertera med en metod. Jag bjuder in personer med höga poster i näringslivet till frukostseminarier, håller utvärderingsmöten efter fotograferingen och ser till att få referenser från mina kunder. Jag har blivit mer självsäker och tycker att det är kul, jag har fattat att ju mer jag säljer desto mer kommer jag att tjäna. Jag hade inte ens tänkt i de banorna innan, säger Gustaf.

Handlingsplaner och tydliga direktiv

Stöttningen från Next State har handlat om konkreta handlingsplaner:
— Jag har behövt tydliga direktiv för vad jag ska göra för att lyckas. Jag är orädd och gör det jag blivit tillsagd av Next State att göra. Om jag kör fast så har jag någon att fråga om vad jag ska göra istället. Feedback på inspelade säljmöten har hjälpt enormt och jag får stöd i hur jag ska formulera Linkedin-inlägg med mera. Men det stora har varit det mentala skiftet att inse att jag kan påverka min situation.

Under det första året som medlem hade Gustaf fullt upp att lära sig försäljning. Under det andra året har han haft mer glädje av kontakterna med andra medlemmar:
— Vi coachar varandra. Jag kan ringa någon och fråga “hur tycker du jag ska göra?” och få ett svar från någon som är på min sida och fattar hur jag tänker, säger han.
Om han idag fick ge sig själv ett råd som nystartad frilansfotograf 2001 är det:
“Lär dig försäljning. Det spelar ingen roll hur bra du är om ingen vet om att du finns.”