VEM: Peder Söderlind, 51 år
FÖRETAG: Glykol AB, tillsammans med Martin Lindqvist
VERKSAMHET: SaaS-tjänst för riskbedömning inom arbetsmiljö
STARTÅR: 2008
FAMILJ: Fru och två barn
FRITID: Att njuta av vardagen med familjen
MEDLEM I INNER CIRCLE: 2018-2019
KONKRET RESULTAT AV INNER CIRCLE: Publicitet värt flera miljoner.
 

”Vi hade aldrig sålt vårt värde”

Peder Söderlind är utbildad inom kommunikation och arbetade vid millennieskiftet som researcher på Veckans Affärer och i program som Uppdrag Granskning på SVT. Det var dot com-era och möjligheterna tycktes obegränsade för vad som kunde åstadkommas med IT och internet. Peder såg stora möjligheter i gränslandet information och tech för att underlätta för människor att ta till sig stora mängder information. Det var ändå mest av en slump som han och affärspartnern Martin Lindqvist började med en SaaS-tjänst för riskbedömning av arbetsmiljö för B2B-företag med flera lokala arbetsplatser.
— Kunderna efterfrågade det så vi byggde en plattform. Plattformar och affärsmodellen med abonnemang är bra och trygg, berättar Peder.

Företaget drevs på deltid och efter tio år kände Peder och Martin att de ville mer och var samtidigt ödmjuka för att de inte kunde marknadsföring och sälj. De följde Johan Åberg på Linkedin och vände sig till Next State vilket ledde till att de deltog i Inner Circle under två år.
— I ett SaaS-bolag måste många delar vara på plats, som bokföring, fakturering och informationssäkerhet. Marknadsföring och sälj är en självklar del men vi hade inte sålt vårt värde alls.

Thought leadership värt miljoner

För Peder har värdet av mentorskapsprogrammet varit att utveckla thought leadership inom management generellt, utöver att framgångsrikt fortsätta driva Glykol, på heltid. Han skrev sin tredje bok, om kedjor, under tiden i Inner Circle.
— För mig är publiciteten kopplat till thought leadership värt många miljoner, säger Peder.

Idag skriver han på sin fjärde bok om hur viktigt det är att vara nyfiken: som person, som medarbetare, som chef, som organisation.
— Världen förändras i en exceptionellt snabb takt och det finns inget som är så riskfyllt som att sitta på ett jobb i flera år utan att lära sig något nytt. Det räcker inte att läsa en bok då och då, man måste testa nya grejer varje dag, menar Peder.
Peder anlitas även av Chefstidningen där han skriver boktips om managementlitteratur och han har numera ett stort nätverk bland höga ledare inom näringslivet.

Riktning, intensitet och uthållighet

De viktigaste insikterna från Inner Circle beskriver Peder som Riktning, Intensitet och Uthållighet:
— Riktning är att få stöd att tydliggöra vad man vill, både som person och som organisation.
— Intensiteten handlar om en verklighetsförankrad uppfattning om vad som krävs. De som når framgång jobbar hårt och det finns en tendens i samhället att det är lite fult att sätta riktigt höga mål men det är inte fult att sträva, det är okej att vilja jobba hårt och mycket, tänk skillnaden mellan en katt och ett lejon.
— Uthållighet. Nästan all framgång kräver att man håller på med något under lång tid.

Det viktigaste för Peder var att den långsiktiga styrningen av företaget förändrades. Det bidrog till ett lugn att sätta få, men tydliga prestationsmål som ger en riktning framåt.
— Det är där coachen kommer in och är viktig, säger Peder.
— Det är tungt att kämpa under lång tid utan påtagliga framsteg.
Att då ha någon som säger “jag ser att du är på rätt väg, du blir bättre och bättre i dina Linkedin-inlägg, du är duktig och det går framåt” är ovärderligt.

Strukturerat budskapsarbete

För Peder har det också varit viktigt att strukturerat arbeta med sina budskap enligt den arkitektur som Next State använder:
— Den är briljant och sparar enormt mycket tid. Alla företag borde ha den uppsatt på väggen.

Till sist, vilket råd skulle han ge sig själv som nystartad företagare?
Hans råd gäller entreprenörer i allmänhet:
“Tänk på hälsan och träna mycket.”
— Martin och jag jobbade och tränade, då tyckte alla att vi var galna men tio år senare led folk av stressymptom och sjukdomar medan vi, vilket jag är djupt tacksam för, har haft en balans. Det är ingen idé att driva ett företag om du är död, säger Peder.