NAMN: Jonas Ödklint
ÅLDER: 46
FÖRETAG: Ödklint Konsult AB
VERKSAMHET: Redovisningsbyrå
STARTÅR: 2011, egenföretagare sedan 1997
FAMILJ: Fru och två barn, hund och jourkatter
FRITID: Tränar allt som är kul, går på krogen, reser
MEDLEM I INNER CIRCLE: 2018-2019
KONKRET RESULTAT AV INNER CIRCLE: Dubbelt så hög vinstmarginal som branschsnittet och en lönsam exit
”Jag var ägd av jobbet”
Efter treårigt ekonomiskt gymnasium och ett års arbetslivserfarenhet drog Jonas Ödklint igång sin redovisningsbyrå.
— Jag hade redan då insett att jag inte var anställningsbar, säger han med ett skratt.
— Men jag har alltid jobbat hårt och varit snabb så det har alltid gått bra, jag har kunnat ta ut en bra lön och haft miljonvinster.
Snabbheten och skickligheten visar sig inte minst i att han vunnit Bokförings-SM tre år i rad. När han efter drygt 20 år som entreprenör ändå valde att gå med i mentorskapsprogrammet Inner Circle var skälen helt andra:
— Hur jag jobbade och att jag var ägd av jobbet var mitt problem. Jag jobbade runt 50 timmar i veckan och tog aldrig mer än mycket korta pauser under dagarna. Det ledde till stress, trötthet och, förstås, diskussioner med familjen.
— Jag hade sex anställda men allt hade bara blivit som det blev. Jag gjorde allt, både operativt och allt annat som måste göras i ett företag.
— Johan hittade såklart den ömma punkten men det tog lite tid för att jag skulle bli puttad över kanten, jag tyckte det var en stor investering och att det skulle krävas mycket tid av mig.
Högre priser gav 300 000 mer per år
När han väl gått med var det första steget att höja priserna.
— Jag tyckte det var läskigt och trodde att vi skulle tappa alla kunder. Jag var försiktig och hade hårda “förhandlingar” med Johan om vilken nivå vi skulle lägga oss på. Rationellt fattade jag ju att priset är sällan det viktigaste för en kund, förtroende och service är mycket viktigare.
Ödklint Konsult AB tappade en kund av 200 efter prishöjningen. Effekten på sista raden var 300 000 kronor på årsbasis, med samma tjänster och samma antal anställda.
Över 90 procent av säljmötena konverterade
Försäljning var också en ny gren för Jonas:
— Vi hade fått alla kunder på rekommendation och nu lärde jag mig att sälj inte är kräng, det är att hjälpa. Linkedin gav varma leads och över 90 procent av säljmötena konverterade. Jag insåg att jag i alla fall inom mitt område är en ganska bra säljare och gick från en till två nya kunder i månaden till som mest fem nya kunder på en vecka.
— Jag hade heller inte så gott självförtroende som chef men det har gått bra, jag hade elva anställda när jag slutade på bolaget och alla var mer eller mindre nöjda och stannade länge.
— Jag lärde mig delegera och försökte skapa en drägligare arbetssituation men under pandemin växte vi mycket och la mycket tid på att hjälpa kunder med olika Covid-stöd.
Kontaktades via Linkedin av köparen
Insatserna på Linkedin som han lärt sig i Inner Circle ledde efter några år till att Jonas kontaktades av Ludvig & Co som är störst i Sverige på redovisning med en omsättning på 1,3 miljarder. De ville köpa Ödklint Konsult AB och affären gick i lås 2021.
— Då hade vi en vinstmarginal på en bra bit över 30 procent medan snittet för branschen ligger kring 15, säger Jonas. Han lämnade företaget i september 2023 och hade för första gången på närmare 30 år helt tomt i kalendern.
— Försäljningen har gjort att jag kan välja hur mycket och när jag vill jobba, säger Jonas. Idag håller han utbildningar och agerar bollplank till leverantörer av mjukvara i redovisningsbranschen.
— Min strategi är att tacka ja till allt så det blir många frukostar, luncher och fikor. Jag kan slösa med tid och gör allt jag tackade nej till tidigare.
— Jag hade ett galet tempo när det var som mest, dit vill jag aldrig tillbaka igen.
Riktade energin mot utvalda mål
Utöver konkreta insatser som att höja priserna och sälja effektivt via Linkedin var Inner Circle viktigt för Jonas att lyfta blicken, bli mer strategisk och inte springa på alla bollar.
— Vi satte regelbundet mål och redovisade för varandra. Jag fick fundera över vilka mål som var viktiga och sedan rikta energin på dem. Jag kunde slappna av och vara ledig, det var nytt.
Han uppskattade också mötet med andra medlemmar som hade helt andra målsättningar med sina företag och tyckte det var kul att få in andra vinklar.
I efterhand är förflyttningen som gjordes väldigt tydlig:
— Nu kan jag se att det vi gjorde då innebar en extrem skillnad för mig personligen och mitt företag.
Om han skulle ge 20-årige Jonas med ett nystartat företag ett råd?
“Var noga med vad du lägger tiden på, ha inte så bråttom och var mer strategisk. Bygg företaget runt livet och inte livet runt företaget.”