Det är tydligt att världen förändras. Numera är vi alla vår egen mediekanal. Oavsett om du är entreprenör, vd, ledare, försäljningschef, marknadschef eller har en annan framåtlutad roll så kommer din och ditt teams förmåga att kommunicera digitalt vara en viktig del i att lyckas med din karriär och ditt företag.
Stora möjligheter …
Möjligheterna med social selling på LinkedIn och i andra sociala medier är stora. Här kan du bygga nätverk med beslutsfattare och påverkare som är viktiga för din affär och stärka din position som expert i den bransch där du är verksam.
… och vanliga hinder
För många slutar det där: med insikten att man borde bygga sin närvaro på till exempel LinkedIn. Ofta är det utmanande att få till tiden, vanan och tryggheten i att skriva, göra videos och publicera inlägg. Här är några snabba och enkla råd för att komma igång på LinkedIn:
1. Skriv två-tre inlägg
Skriv 2-3 inlägg, inte så kallade pulse-artiklar. Men strunta i att publicera dem. Skapa vanan att skapa. Efter ett tag så kommer du känna dig trygg att börja lägga ut innehållet.
2. Använd kommentarsfältet
Börja kommentera på andras inlägg, gärna personer som är viktiga för dig. Ibland kan det räcka med ett ”Snyggt gjort! Ha en bra fortsatt dag Lisa 😀”
3. Förbättra din profil
Förbättra profilen med en snygg bild och en sammanfattningstext som handlar om området där du är/vill vara expert. Se till att ha en genomtänkt ”headline” som syns i sökningar.
4. Sätt av tid
Sätt av tid för att arbeta med LinkedIn, gärna i anslutning till andra goda vanor. T.ex. direkt när du kommer till jobbet, på bussen, i duschen eller vad som funkar för dig.
5. Använd 3 x U
Tänk på Next States tre U:n. Sträva efter att alla dina inlägg ska utbilda, utmana, underhålla. Gärna alla tre men åtminstone ett av dem.
Nu är du igång! Lycka till.