Bygg dina budskap på kundens utmaningar
När du bara pratar om hur bra du själv är uppfattas du som krängig. Vi kallar det för att kommunicera inifrån-ut. Om du istället bygger dina budskap på kundens utmaningar och problem och kommunicerar utifrån-in bygger det förtroende.
Rätt budskap transformerar ditt sälj
Rätt budskap kan helt transformera hur du säljer och marknadsför dina tjänster, din affärsutveckling och din leverans. Budskapsarkitekturen gör det glasklart vilka budskap du ska använda beroende på var i köpresan kunden befinner sig. Varför det? Jo, budskapsarkitekturen är uppbyggd som en omvänd köpprocess.
Metodiken är hämtad från den forskningsbaserade boken #Megadeals som Next States vd och grundare Johan Åberg skrivit tillsammans med Christopher Engman. Boken #Megadeals hittar du i digital form här och som tryckt bok här.
3 frågor att workshoppa kring
Det första steget för att lyckas med dina budskap är att på riktigt förstå vad och varför kunden köper, inte vad du säljer. Fundera kring de här frågorna:
- Vilka emotionella smärtor är hjälper jag kunderna att undvika?
- Vilka rationella problem hjälper jag kunden att lösa?
- Skulle jag kunna lösa andra, viktigare problem som har högre värde för mina kunder än de jag löser idag?
Med svar på de här frågorna och en glasklar budskapsarkitektur kommer din marknadsföring bli tydlig och din säljprocess kortare.